onsdag 27 oktober 2010

Veckans druva: Maréchal foch

Populär druva i Kanada och delar av norra USA, då den klarar kyla bra.
Jag köpte med mig en flaska hem en av gångerna som jag besökte min syster som bor på Vancouver Island. Själva flaskan pryddes av en dam av det mer lättklädda slaget. Ja, det kändes inte som ett kvalitetsvin, om man säger så. Vad jag minns så var vinet OK, men kanske inte så mycket att orda om i övrigt. (Det här var precis i början av mitt vinintresse. Jag var vinintresserad, men hade ännu inte tagit steget fullt ut till vinnörd.)

Vinerna på druvan blir mjuka, men även syltiga och rökiga ibland. Fatlagring ger dem mer struktur.

Maréchal Foch var en fransk general verksam under första världskriget.

1 kommentar:

  1. Jaha, det var då till att välja en udda druvsort. Maréchal Foch är en hybriddruva av det slag som så vitt jag vet inte får (ny)odlas i Europa för kommersiell vinframställning, och då får nog heller inte vinerna säljas här. Så viner på den druvsorten lär nog inte dina läsare stöta på så ofta om de inte reser långt bort... Finns nog flera hundra andra druvsorter som är lättare att hitta på närmare. :-)

    Nu ska jag dock reservera mig för att regelverket gällande förbud hybriddruvor i Europa verkar ha liberaliserats något på senare år. Antar att detta beror på de relativt nya härdigare druvsorter som blivit vanligare i svala områden på senare år, och som bland annat utgör en stor del av de blygsamma svenska vinodlingarna. Dessa sorter brukar dock ha en viss andel asiatiska arter (Vitis amurensis) i sin antavla, snarare än det inslag av amerikanska arter (Vitis riparia och Vitis rupestris i fallet Maréchal Foch) som de "gamla" hybriderna har. Men det ursprungligen franska synsättet från mitten av 1900-talet att "det måste vara renrasig Vitis vinifera" har nog luckrats upp en smula.

    SvaraRadera