tisdag 19 oktober 2010

2-rätters Caprese och Tortellini i grönmögelsås serverat med oxfilé. Vin och saftprovning till detta.

Efter två timmar på den stora mathandelsaffären, vad gör man då? Svar: en lättare tvårättersmeny förstås. Medan vi ställde in maten passade Arvid och Sigrid på att ha en saftprovning som avlöpte mycket väl för båda. Kvällen innan hade vi bjudit grannarna på vinprovning och det fanns så mycket vin kvar att en hel del kommer att passera slasken innan helgen är över. Men denna lördag, passade vi på att hälla upp alla sex brevid varandra för en total blindprovning. Anders hällde upp i mina glas utan att jag såg och jag gjorde likadant med hans glas.
Jag tror att det faktum att det var jag som deltog i vinprovningen igår (Anders var sommelier eller vad vi ska kalla det, han styrde upp det hela och satt därför inne på facit) gav mig en rejäl fördel. 6/6 rätt mot Anders 4/6. Det ÄR uppenbart möjligt för en amatör med hyfsat begränsade vinkunskaper att faktiskt kunna skilja druvorna; Zinfandel, Tempranillo, Shiraz, Touriga Nacional, Pinotage och Cabernet Sauvignon åt. Åtminstone om druvorna vekligen smakar och doftar "skolboksmässigt" som den käre vinskribenten i DN, Kronstam, skulle ha uttryckt det. Caprese
  • 3 bifftomater, skivas
  • 1 stort paket mozzarella, skivas
  • 1 kruka basilika, plocka bladen
  • 3 msk olivolja som ringlas över
Tortellini i grönmögelost och oxfilé
  • 2 pkt färska tortellini med spenat och ricotta
  • 200 g grönmögelost
  • 2 dl matlagningsgrädde
  • 4 skivor oxfilé

Koka tortellinin i lättsaltat vatten i enlighet med paketet. Häll bort vattnet. Rör ner osten och till sist grädden.

Halstra oxfiléerna max 2 minuter per sida. Servera med pastan.

Jaa, det går utmärkt även för barn - oxfilé är så mört och fint kött att det inte utgör några tuggproblem för barn. Arvid ville ha mer, men det ville vi alla....

1 kommentar:

  1. Kul med provning för både stora och små! Men hälla ut vin???!!! När jag hämtat mig från chocken ska jag läsa dina drottningboktips, Lena...tack!
    Kram på er

    SvaraRadera