tisdag 1 september 2020

Omtapetsering av 2 karmstolar

 För några år sedan köpte vi en ny matsalsgrupp. 14 stolar och ett bord som kan bli 5 meter om man drar ut alla skivor. 130 cm brett.

Stil Nationalromantik.

Stolarna var klädda i skinn men någon hade en rejäl reva i skinnet. Jag valde därför att klä om stolarna. Men hade bara tyg till 12 av stolarna. Karmstolarna fick ha kvar sina skinnklädslar. Tyget kom från hlegeleicht.

Jag har letat efter mer av detta tyg alltsedan dess. Utan att lyckas.

I våras gick skinnet i ena stolen sönder.

Nå det har ju gått ett jätteintresse av Englands Arts-and Crafts stilbildaren William Morris tyger nu. Ett sådant skulle sitta som en smäck på de 2 återstående stolarna.

Stolarna är för övrigt numrerade. De snickrades i NKs möbelfabrik i Nyköping inför en utställning i början av förra sekelskiftet.

Alla stolar har en metall del i sin mitt.

Framsidan och baksidan. 
Jag är jättenöjd.
En annan sak som inträffade igår morse gjorde mig alldeles varm och lycklig.
Båda barnen, men Sigrid i synnerhet har länge vurmat för modernare stil med spotlights i taket etc.
Så innan hon gick till skolan sade hon: "Mamma jag gillar nog äldre stilar bättre ändå. Mitt café i Roblox (ett dataspel) är i gammal stil. Jag tror att jag föredrar 1700-talet, men jugend är också fint. Men litet för mörkt..."
Jag fick hålla på ett tag...
Men det var det värt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar