lördag 23 januari 2021

Fredagskväll i köket och Sigrids kompis T. sover över

"Små barn och små bekymmer, stora barn och stora bekymmer."
Det stämmer inte alls för oss - hittills åtminstone.
Peppar, peppar.
Ingen av våra barn trivdes särskilt bra på dagis då det var riktigt små, de ville helst vara hemma med mig och Anders och ta det litet lugnt.
Det riktigt skär i en förälder som måste lämna ett barn som inte vill bli lämnad.
Jättejobbigt.
Det där ständigt dåliga samvetet - måste skynda mer för att komma hem, måste ge mig iväg till jobbet ännu tidigare för att komma hem....fort, fort...
Jag hade väckarklockan på 04.20, var på jobbet kl 06.30 - allt var väldigt schemalagt (Anders hade ju likadant men i andra ändan av dagen). 
Eventuella sömnsvårigheter fick helt enkelt inte existera. 
Jag kan själv se på bilder från den tiden att både jag och Anders var rundare under småbarnsperioden.
Kompenserade med mat...
Det dåliga samvetet satt kvar även då de blev litet äldre och faktiskt tyckte att dagis var ok.
Den satt även kvar under fritidstiden, även om de båda då verkligen trivdes och undrade varför jag kom skenande med andan i halsen...
Nu har det dåliga samvetet släppt.
Helt.
Med god anledning - båda trivs.
Under sista veckan har vi mest sett Sigrid och hennes kompis T. på tomten - åkandes pulka.
Numera är det litet ovanligare att vi får vara med.
I helgen skulle Sigrids kompis T. sova över.
De hade beställt sushi.
Sigrid ville även att det skulle vara riktigt fin dukning.
Hmmmm...
Fredagskväll med både mat som tar längre tid och en mer avancerad dukning...
Då behövde nog de hjälpa till...
Jag visade dem kort hur man gjorde.
Sedan övergick jag till att duka.
Anders hade erbjudit sig att göra efterrätt.
Vi fick helt enkelt en väldigt mysig stund i köket.
Och maten blev utsökt!
Efterrätten likaså! Moccarutor!
Dukningen?
Sigrid ville ha vit duk, bordsplatån och epergnen.
Blommorna var kvar från förra helgen - vi fick dem av familjen B-J.
Mycket bra kvalitet helt uppenbart - inte en slokande blomma i sikte.
Det blev riktigt fint och uppskattat.
Arvid tränar 6 dagar i veckan just nu.
Med sin kompis Ch.
Nej, jag får absolut INTE komma med till gymmet...

2 kommentarer:

  1. Jag var hemmafru när barnen var små, känns riktigt lyxigt nu när jag tänker tillbaka. Ingen stress och mycket tid tillsammans.
    Så härligt att barnen trivs nu och gillar att göra det fint.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter onekligen riktigt lyxigt! Tack detsamma!

      Radera