lördag 30 januari 2021

Ungersk dukning, gulasch och hemligt vin...

Sigrid har efterfrågat att vi dukar finare även då vi bara är vi: "Som vi gjorde när jag var liten."
Hon tyckte att det var ganska dåligt med den varan i höstas.
Jag kan hålla med om att det mycket trevligare att sätta sig vid ett fint dukat bord.
Men jag minns inte att vi gått ner i dukningskvalitet. 
Nu när vi jobbar hemifrån så mycket mer.
Nå jag har medvetet ökat engagemanget på dukningsfronten på sistone.
Tycker kanske också att det har blivit roligare igen.
Arvid hade efterfrågat gulasch!
Dessvärre skulle han sova över hos en kompis varför han fick äta före oss andra.
Anders skulle bli sen men tycker om att få gissa vilket vin det är.
Det är oftast jag som får gissa.
Av den enkla anledningen att det oftast varit han som donar i köket på helgerna medan jag sköter vardagsbestyren.
Men nu ska han också jobba hemma mer och då kan vi ju dela mer på vardags/helgbestyren.
Hur gissningen gick?
Som han sade själv: "Jag måste verkligen öva mer...." :)
Gulasch ja, ungersk dukning.
Flaggans färger fick sätta sin prägel.

Jag tänker mycket art nouveau 
då jag tänker Ungern, eller secession, även om där finns byggnader från vitt skilda sekler.
Men kandelabrar och vinkylare passade bra in i min bild.
Jag såg på väderprognosen att det skulle vara -3 grader utomhus.
Men kännas som -8 grader.
Men med understället på, var det ganska skönt med joggingturen längs med landsvägen.
Solljuset gjorde ju sitt till.

2 kommentarer:

  1. Härlig dukning.
    Min granne i Sverige kom från Ungern. Vilken gulasch hon gjorde och vilka langos och vilka kåldolmar, wow!
    Roligt med lite tema av olika länder. Här blir det mest en blandning av svenskt och brittiskt, med lite spanskt emellanåt.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Langos har jag testat att göra vid något tillfälle, men jag tror att jag inte hettade upp oljan tillräckligt - annars är det så fantastiskt gott! Är kåldolmar också ursprungligen från Ungern . -gott är det!!!

      Gulaschen kan säkert bli ännu bättre än denna, men denna var veckans absoluta toppnotering...
      Ha en fortsätt fin vecka!
      //Lena

      Radera