onsdag 4 januari 2023

Pepparkaksdegsparfait

Jag har nämnt flertalet gånger att jag är väldigt svag för våra egna hembakade pepparkakor. Eller än hellre degen. Vi hade gjort 4 satser inför julen. Nu var de slut. Jepp det är jag som har ätit upp. Nästan enbart jag, kan jag nog tillägga. Igengäld har jag helt ignorerat all choklad som funnits i skålar runt om i huset. Choklad är å andra sidan inte min grej. Så det har inte varit så svårt. Inte heller andra godsaker då "PEPPARKAKORNA" har funnits tillgängliga.
Nå, pepparkaksdegen får bara göras/ätas inför/under julen. Familjetradition. Som det nog är bra att följa....
Eftersom vi inom kort, innan Tjugondag Knut, kommer att ha två middagar med vänner har jag klurat ut att servera pepparkaksdegsparfait som dessert vore väl toppen!?😋

Pepparkaksdegsparfait

5 äggvitor
5 äggulor
2 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
5 dl grädde
1/2 sats pepparkaksdeg( med häften av mjölet, så att den är ganska lös)
Vispa äggvitorna för sig i en ren stålbunke.
Vispa äggulor med flor- och vaniljsocker, hårt.
Vispa grädden, tills den är rejält tjock
Man ska kunna vända på skålen utan att äggvitorna trillar ur då är den klar..
Blanda pepparkaksdegen i de vispade äggulorna, blanda ner grädden i din äggblandning. Vänd försiktigt ned äggvitorna. Frys 5-6 timmar i lämplig form, ta ut parfaiten och låt den tina i kylskåp i ca 15 minuter innan servering.
Gjorde några snabba pepparkakor av den deghalva som blev kvar efter glassen...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar