tisdag 17 januari 2023

Veckans vintips: Penfolds Grange 2009

Penfolds Grange 2009, South Australia, Australien, 3999 kr

Det är alltid lite stressande förväntningar med i bilden när vi ska dricka ett riktigt fint vin. På något sätt vill jag landa mjukt om vinet inte är gott och därför försöker jag intala mig att det ändå är kul att prova fina viner - även om de inte lever upp till förväntningarna.

Men i det här fallet hade jag varit orolig i onödan. Penfolds Grange 2009 är med stor sannolikhet det godaste vin jag druckit.

Här blandas björnbär, vanilj, lakrits och örter. Inget unikt i sig - många viner kan beskrivas så. Nej, det unika är balansen, alla finstämda nyanser och den långa eftersmaken. 

Så fantastiskt gott!

Tyvärr gav det här mersmak och nya planer på inköp började genast formuleras.



 

1 kommentar:

  1. Nästan 4 000 för en flaska vin är väl mycket för mig, hur gott det än är.
    Ha det fint!

    SvaraRadera