torsdag 13 maj 2010

Fläskfilé med zinfandel i glaset

Fläskfilé, 6 personer

1,2 kg fläskfilé
2 tsk salt
1 tsk peppar
4 msk smör

Chilipesto
100 g rostade pinjenötskärnor
4 vitlöksklyftor
1 hackad chili (medium i styrka)
1 dl solrosolja
1 dl tomatpuré
1 tsk salt

Sesampotatis
2 kg potatis
4 msk solrosolja
4 msk sesamfrön
2 tsk salt

Sås
1 dl sky
4 msk kalvfond
5 dl creme fraiche
1 msk kinesisk soja
0,5 tsk peppar

Potatis:
Sätt ugnen på 225 grader C. Skala potatisen och skiva den i skivor med tjockleken 0,5 centimeter. Lägg skivorna i ugnsfasta fotmar (ja, flera behövs) och häll över oljan. Strö därefter sesamfrö och salt över potatisskivorna. Efter 30 minuter i ugnen bör de ha fått färg och vara klara - om inte, vänta 5 minuter till.

Pesto:
Rosta pinjenötterna (eller pinjenötskärnorna, om man ska vara petig) i en stekpanna tills de får lite färg. Mixa skalad vitlök, pinjenötter, chili, solrosolja och tomatpuré. Stavmixer går bra. Till och med mycket bra. Smaka av med salt.

Fläskfilé:
Putsa fläskfilén och skär den i skivor med önskad tjocklek. Salta, peppra och stek i smör tills alla bitar är genomstekta. Spar stekskyn till nästa moment (såsen).

Sås:
Häll i 1 dl vatten i stekpanna och sila över i en kastrull. Tillsätt fond, creme fraiche och soja. Koka upp. Salta och peppra.

Mycket god rätt, måste jag säga själv! Chilipestons tuffa chiliattack fångas på ett perfekt sätt upp av såsens runda omfamning.

Vin:
Seghesio Old Vine Zinfandel, Sonoma County, 2003.
Måste erkänna att zinfandel är en druva jag lätt glömmer. Visst har jag druckit goda zinfandelviner, men det är aldrig zinfandel som dyker upp i mina tankar när jag kliver in i en systembolagsbutik. Kanske att de är för publikfriande? Att de bjuder på för lite motstånd...

Det här vinet, som jag fick i 40-årspresent för några år sedan av en kompis som jag känt sedan gymnasiet, bjöd dock på motstånd. Det var inte strävt på cabernet sauvignon-vis, men absolut fylligt och smakrikt. Jag kunde känna björnbär och choklad, Lena kände en stark ton av ceder. Mycket gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar