söndag 15 mars 2020

Mammografi i ett ökenlandskap

Coronavirusets framfart har verkligen ödelagt Stockholm. I fredags var jag kallad på en mammografiundersökning. Jag var i valet o kvalet om det kanske var bäst att avboka för att inte ta mig till överfullt väntrum och få det där. Samtidigt tänkte jag att en eventuell oupptäckt cancer torde kunna få långt farligare konsekvenser för mig än Corona.

Väntrummet brukar vara knökfullt med fördröjningar av väntetider. I fredags kom jag in 15 minuter före kallelsen. De andra hade avbokat.

På arbetet var det ungefär likadant. Vi var en liten tapper (och frisk) skara. Man tar informationen på allvar och det är bra - minsta lilla förkylning och man håller sig hemma.

Vi har en kollega med ett barn med försämrad lungkapacitet. Hen har varit hemma hela veckan. Det vore ju jobbigt att få det, men än värre att drabba någon som kanske inte överlever det. Frågan är om man skulle överleva en sådan insikt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar