fredag 6 mars 2020

Paris! Gobelängerna över de 5 sinnena + själen - the Lady and the Unicorn

 
 På promenaden dagen därpå passerade vi Notre-Dame...
 ...på väg väg till Cluny-klostret 
 Jag var på detta museum med min pappa och syster 2003, då vi firade min pappas 70-årsdag med en weekend bara vi tre.
Ovan, gobelängen "min högsta önskan" - ska vara med koppling till det sjätte(?) sinnet själen.
 Vi, jag pappa och syrran, tyckte om bilden i guideboken och tog oss dit. Jag föll som en sten. Därefter har jag köpt kopior av två av gobelängerna till vår salong.
Ovan: Synen.
 Därefter har jag varit i Paris två gånger men inte fått tid att ta mig hit igen. Förrän nu - detta var min högsta önskan på denna resa.
Ovan: Hörseln. 
 Den Harry Potterintresserade kan jämföra dessa med inredningen i Gryffendors elevhem. Jepp det är kopior av dessa på väggarna.
Ovan: Lukten 
 Ovan: Känseln
Ovan: Smaken
 Så välbevarade. Från slutet av medeltiden/början av renässansen. 
Beställt av en adelsfamilj de Viste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar