onsdag 25 mars 2020

Sociala aktiviteter med kollegorna för oss som arbetar hemifrån....

Jag tycker att det, än så länge, går bra att arbeta hemifrån. Till fördelarna hör onekligen att man kan ringa/skypea kollegan man behöver få tag i direkt, utan att försöka boka lämplig tid..och rum.
 
Dessutom behöver man bara ta frågan som är aktuell, istället för att avsätta en timmes mötestid. Jag tror nog att jag är effektivare då jag arbetar hemifrån.
 
Fast jag kan sakna kollegorna. I synnerhet dem man brukar föra dagliga samtal med, speciellt lunchsällskapet: Vi pratar aldrig arbete på lunchen utan det blir väldigt mycket privata värderingar och funderingar.
 
Men helt isolerade är vi inte. En väldigt trevlig kollega, tillika filmvetare, drog igång en filmklubb. Var och en ser en specifik film under veckan, som vi sedan träffas och pratar om i slutet av veckan. 
 Gemensamt för filmerna är att de nyligen gick på biograferna och att de nu går att se på någon av köpeskanalerna.
Och nu då vi inte kan ses så bokar vi in oss på ett skypemöte och pratar om filmen digitalt. Filmvetaren håller i det hela på ett mycket proffsigt sätt måste jag säga - hen har tagit reda på en hel del bakgrund om filmen som vi också diskuterar, förutom själva filmen.
 
Jag är egentligen ingen filmmänniska, jag har dålig koll på vad som går och då jag väl får tummen ur så har den film jag tänkt se redan slutat gå.
Jag skulle säga att filmerna som vi ses över genomgående har haft en hög kvalitet så det har varit en sann njutning att se dem.
 
Och det fungerar bra över nätet!
 
Rekommenderas å det varmaste.
På Anders jobb finns en vinprovarklubb sedan några år. De ses på jobbet efter arbetet 4-5 gånger om året. Anders köper in vin, baguetter och ost och så träffas de. Väldigt uppskattat och trevligt. En riktig energikick i vardagen.
Nu ska de snart testa att göra det digitalt - jag har nästlat mig in då också.
Ska bli jättespännande.

2 kommentarer:

  1. Säkert många fördelar med att jobba hemifrån, men förstår att man kan längta efter den sociala kontakten.
    Jag sitter i krantän, så möter ingen förutom mannen. Så är det för alla här.
    Förvånas över att ni fortfarande kan träffa andra.
    Sköt om er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, vi får väl se hur väl vi följer råden. Om inte kan det nog bli karantän här också. Jag tror att man hoppas på folk eget omdöme. Att man förstår att mitt agerande påverkar smittspridningen....

      Radera