lördag 11 april 2020

Dukning inför Påskbrunch....

Vi hade bjudit in våra vänner familjen B-J på Påskbrunch på långfredagen.
Vi hade självfallet förhört oss om familjernas hälsostatus under gångna veckan. Alla var friska. Alla vuxna hade dessutom arbetat hemifrån.
De gul-lila vimplarna satt uppe i taket. 
 Servetterna var brutna som sjaletter.
Villeroy & Bochs osttallrikar med vinklasar stod på bordet. Med förrättsbestick i snäckmodellen.
Gula citroner fanns i ppsattskålarna. Lila och gula blommor i jardinjären.
 Duken gick i gult
 Jag hade varit och handlat bröd tidigare på morgonen.
Skärbrädan stod över diskhon, redo att användas.
 Hela menyn påminde annars starkt om en bättre hotellfrukost med pannkakor, vita bönor, prinskorv, 
bacon, olika juicer, yoghurt, smoothie, kaffe, plättar, risgrynsgröt...
 Påsktårta i form av en med citronkrämspaj dekorerad med marsipan kycklingar.
 melon, jordgubbar, lammfiol, gravad lax, ostar, köttpålägg, färsk frukt...
 hårdkokta ägg

Jag tror att vi hade fått med det mesta. 
 
Det såg då väldigt inbjudande ut. 
 Både maten och dukningen.
 Äggstället! Bara det gör ju att jag vill äta ägg ofta! 
 Blommorna var också inköpta samma morgon! 
 11.00 väntades gästerna!
 Dukningen var redan på plats igår kväll. Glömde jag säga att även champagne ingick som dryck? Middagen igenom??
Stolsryggarna bar tygkronor i ljuslila. Denna färgkombination tycker jag nog fungerar väldigt bra på våren helt enkelt. 
 Men maten fick vänta till samma morgon. Vi ville ju inte gärna göra varken gästerna eller oss själva sjuka på kuppen. 

2 kommentarer:

  1. Vackert dukat och god mat!
    Bådar för en trevlig fest!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad gullig du är. Stort tack! Det var verkligen riktigt, riktigt trevligt. Ska jag vara ärlig så kan man ju ha dukat hur fint som helst. Och fixat med hur mycket mat som helst. Det är ändå gästerna (ja och vi själva och förstås, vi har ju ansvar för hur vi beter oss!:)) som bär upp (eller sänker, men det är ju som tur är VÄLDIGT ovanligt) själva stämningen!
      Vi hade en suverän dag. Jag vågar säga: allihop!

      Radera