lördag 4 april 2020

Påsklov...

 Efter fredagens tennis började helgen. Och denna vecka så även påsklovet! Båda barnen kastade sig upp till allrummet på övervåningen. Även om de har varsitt rum använder de gärna allrummet då de ska spela spel. Även med kompisar!

Sigrid och hennes kompisar är inne på HMHS Britannic, ett systerfartyg till Titanic som sprängdes av en tysk mina i medelhavet 1916. Här har de byggt fartyget, som just sjunker. Själva sänkningen av fartyget tycker jag påminner starkt om Titanics....

Kul att de tar reda på fakta och bygger upp saker kring denna kunskap!
Arvid spelar strategispel i synnerhet mot/med en kompis. De plöjer verkligen historieböcker mellan varven. Kanske att syftet med detta är att övertrumfa den andre i kunskap. Resultatet blir ändå att de får en enorm kunskap. Tidigare har deras slag ofta byggt på slag från 1a och 2a världskriget. Även om deras varianter inte utvecklar sig som den historiskt korrekta är de verkligen enormt vetgiriga, båda två. De vill veta hur det EGENTLIGEN gick till. Jag är både intresserad och ganska duktig (om jag får säga det själv) på historia, men här har jag inte en chans.

Nu är det Osmanska riket uppgång och fall som står på agendan. Här har Arvids rike tagit över en oväntat stor del av Osmanska riket. :) Året är 1520.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar