onsdag 8 april 2020

Kvalitets- eller kvantitetstid med barnen?

Detta att arbeta hemifrån har medfört många rejäla fördelar. Fördelar som man kunde ha anat men som blivit så väldigt klart under de senaste veckorna. Den främsta är oavkortat närheten till barnen. Normalt är jag halvvägs till jobbet då de vaknar. Väl hemma igen är det dags att sätta igång med kvällsmaten ganska omedelbart medan de gör läxorna vid köksbordet.
Tiden för samtal har en ganska kort spännvidd under dagen.
Sigrid äter ganska länge, hon sitter gärna kvar och pratar med Anders och mig. Det gjorde Arvid också då han var yngre, men nu är han tonåring. Numera lämnar han bordet ganska snart efter att sista tuggan är uppäten, för att spela med kompisarna. Det är inget konstigt med det, han är tonåring och tonåringar ska vilja frigöra sig från sina föräldrar. Men det känns litet tomt.
Nå nu är vi ju hemma när de går till skolan och då de kommer hem, varför vi kan växla tankar och funderingar då andan faller på.
Allt blir mer okomplicerat.
Ibland springer vi ihop (han springer fortare än jag, men klarar inte en mil i det tempot - då får han håll. Jag å andra sidan springer snabbare än vanligt för att inte sänka hans träningspass alltför mycket vilket gör att jag...blir snabbare). Oftare nu. Mycket beroende på att jag helt enkelt bör springa varje dag då den naturliga vardagsmotionen försvunnit. Liksom att 2 h resväg har försvunnit. Jag hinner och orkar efter jobbet (eller under lunchen).
Ikväll (jag skriver detta på tisdag kväll) kom han ner och frågade om vi inte skulle laga mat ihop!?.
Så mysigt.
Med gott resultat!
Så ur den aspekten (och ur godkaffeaspekten - dricker enbart riktigt gott kaffe nu) är detta med hemarbete ett riktigt lyft. Vad härligt att få tid att dela en stor del av barnens vardag innan de blir för stora för att vilja dela den med oss.
Vi har tidigare pratat om att våra utlandssemestrar brukar vara så bra för familjesammanhållningen. Men det är inte resandet, det är den gemensamma tiden som bidrar till det.
Kvalitetstid är viktigt absolut om man då verkligen är närvarande (istället för att exempelvis fippla med mobilen och egentligen befinna sig någon helt annanstans).
Men kvantitetstid ska inte föraktas!

2 kommentarer:

  1. Så trevligt att ha mer tid tillsammans, viktigt.
    Glad påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo alldeles omöjlig är ju inten denna tid om man tänker efter. Det finns fördelar! Tack detsamma Lena.

      Radera