söndag 26 april 2020

Japanskt tema med sushi

Det var faktiskt Sigrid som bad om sushi.  
Och i dessa tider känns det nästan viktigare än vanligt att duka och göra fint.
Jag brukar koka vanligt grötris till sushi. Jag häller ner vitvinsvinäger i vattnet. Några timmar innan jag ska börja så att det hinner kallna.
 
Sedan är det bara att fylla noribladen med ris och lax, gurka, crabsticks, sparris, avocado.
Och rulla runt dem till avlånga stänger. Och låta dem vila någon halvtimme innan man skär dem i skivor. För att få den där vassa kanten ska kniven vara kall, visst, men framför allt ren och nysköljd i iskallt vatten.
Annars blir det en enda gröt.
Sigrid och Arvid föredrar annars laxbollarna i mitten.
 Rött och svart är Japan för mig. Smörhundarna kom till användning att placera ätpinnarna på. Jag trodde att jag hade köp nya pinnar.
Vi fick snällt hålla oss till dem som vi hade... 
 En liten skål att blanda wasabin och den japanska sojan i. 
 Vi drack chenin blanc från Sydafrika till. Bra combo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar