torsdag 28 maj 2020

Arvids bokval....

Arvid är en riktig bokmal. Och vi talar ganska tunga historiska böcker. Inför påsklovet frågade jag vad han ville ha i påskägget. Han ville hellre ha böcker än godis.
En bok han ville ha var en om mamlukerna (Mina egna kunskaper om mamlukerna var ditintills närmast obefintliga men: Mamluker var slavsoldater som användes av de muslimska kaliferna och andra islamiska härskare i Orienten. Mamluker  övertog själva makten från sina härskare vid ett flertal tillfällen, exempelvis i Egypten i mitten av 1200-talet då  sultanens livgarde, bestående av mamlukslavar, grep makten i landet och bildade mamluksultanatet i Egypten vilket existerade ända fram till osmanernas erövring 1517.).
Hans stora intresse under våren var annars första världskriget. Det finns en stor samlingsbok om det kriget, men den var slut inför påsken då jag letade.
Nu inför Arvids födelsedag 1 juni har den kommit in och jag tänkte att jag skulle kanske ta och beställa den i god tid. Bäst att fråga först ändå, tänkte jag.
Nej sade Arvid.
Nu vill han hellre ha böcker om Napoleonkrigen!
Sagt och gjort...
Det finns måhända en liten hake i detta historieintresserade bokläsande: mamsens kunskaper ska hela tiden testas.
Och utvärderas.
Sällan till mamsens fördel - det står just nu 21-2  en märklig kunskapstest - jag har fullt sjå med att försöka hålla mig någorlunda över vattennivån.
Allvarligt talat är det ett kärt nöje. 
Jag är jätteglad över hans historieintresse.

4 kommentarer:

  1. Vad kul med historieintresse, är ju si och så med det. Är själv väldigt intresserad av historia, franska revolutionen med följande decennier och 1:a världskriget är mina speciella intressen. Evigt tacksam för att pappa släpade med mig på muséer näår jag var liten och väckte intresset. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Här var det mamma som drev på värst att besöka både museum och slott. Europeiska kungars historia är väl mest välbekant om jag ska vara ärlig. Har på senare år läst historia på distans och då har ju en helt ny värld öppnat sig den postkoloniala. Spännande även den.

      Jag måste fråga angående din egen blogg - byter du nagellack varje dag? Såååå fina naglar!
      //Lena

      Radera
    2. Tack för komplimangen! Jag har finfina gener från mamma (tyvärr borta sedan många år) både när det gäller hår- och nagelkvalitet. Normalt sett kanske jag byter manikyr 2-3 dagar i veckan, men just nu när jag söker arbete så har jag väl kanske lite för mycket tid över...

      En annan liten hobby jag har är vackra dukningar, det var så jag hittade hit. Har en blogg för det med, festligtbord.blogg.se - men mina små alster är inte i närheten av dina maffiga dukningar. Men kul är det! =)

      Radera
    3. Vad gullig du är - tck ska du ha! Nu blir jag ju inspirerad till stordåd inför kvällens middag. Varför hymla - det är ett sant nöje att duka, men det ÄR väldigt roligt att få komplimanger också!

      Tack!
      Hmmmm...nu blev jag inspirerad!
      //Lena

      Radera