söndag 31 maj 2020

Sommartema hemma hos våra vänner i Uppsala!

Igår var vi hembjudna på  middag till våra vänner i Uppsala!
Sååå fint dukat!
Att tema var sommar och hav var ganska tydligt både i klädsel och dukning.
Att maten kom från nya världen blev vi varse allteftersom!
Som fördrink Gin och Tonic. Tonicen var smaksatt med rabarber, fläder, granbarr eller "original". Jag valde rabarber - suveränt gott!
Och snyggt!
Ost och kex på altanen!
Ceviche i de fina förrättskålarna, formade som ostronskal!
Helt suveränt gott!
Jag har börjat förstå att chili är en hel vetenskap. Denna ceviche hade drag i sig, men om den hade chili i storleksordningen 10 000 scoville. Någon av de starkaste är på 2,2 miljoner scoville...
Vanlig tabasco ligger på 2 500 till 5 000 scoville.
Att de kan en hel del om chili vet vi sedan tidigare. vid ett tillfälle smakade P. en väldigt stark chili medan vi var där. För första, och hittills enda, gången i mitt liv har jag sett hursvett verkligen kan SPRUTA ut pannan - det såg ut exakt som ur tecknade serier då pannsvett verkligen sprutar från pannan.
Vid tillfället sade P. "Jag hör att ni pratar, men jag har ingen aning om vad ni säger!" :) Jag skrattar än idag då jag tänker på det. det hade ju förstås kunnat sluta illa om P. hade haft dåligt hjärta eller så, men nu slutade allt väl. Som tur är!
En människa överlever för övrigt inte att äta en hel chili av de starkaste sorterna.
Jag är alldeles för mesig att ens försöka en knivsudd.
Grillat!
Jag satt och hade det väldigt skönt!

Till huvudrätten "Surf&Turf" serverades Black Stallion Cabernet. Vi har druckit den förr, men jag mindes inte att den var så god, den ska köpas in å det snaraste!
Just nu är det stört omöjligt att få med sig Arvid och Sigrid. De har just fått smak för att vara hemma själva. En Uppsalaresa på ca 2-2,5 h enkel resa är ingen favorit just nu. Tyvärr.
Surf 'n' turf - en amerikansk/australiensisk och kanadensisk grillrätt som blandar rött kött och skaldjur.
Liljekonvaljer - finns det några blommor som luktar bättre?
Key lime pie, Floridas efterrätt - grande!
10-12 bitar 
Pajbotten 150 g smör 
200 g digestivekex 
Fyllning
5 äggulor 
1 burk sötad kondenserad mjölk (à 400 g) 
2 msk finrivet limeskal 
1 dl färskpressad limejuice 
Sätt ugnen på 175°C. Pajbotten: Smält smöret i en kastrull. Krossa kexen fint, gärna i en matberedare. Blanda i en bunke med smöret. Tryck ut smulorna i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen ca 10 minuter. Sänk temperaturen i ugnen till 150°C. Fyllning: Rör ihop äggulorna i en bunke. Rör ner den kondenserade mjölken, limeskal och –juice. Häll smeten i formen. Ställ in i ugnen 10 minuter. Ta ut och låt svalna. Låt sedan pajen stå i kylen minst 3 timmar före servering.

Stort tack för en kalastrevlig heldag!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar