fredag 15 maj 2020

Hemmagjord Gnocchi!


Vanlig äggpasta har jag inte alls fått till. Men den potatisbaserade gnocchin. Där är jag nog något på spåren, tror jag. De blir toppengoda!

Hemmagjord Gnocchi
koka ca 2 kg (med skal, men skala dem innan du kokar dem) potatis, gärna mjölig sort, mosa
4 ägg
ca 1,5 L vetemjöl (hälften vanligt kärnmjöl och hälften durum + 3 dl mjöl till att forma gnocchisarna
0,5 tsk riven muskotnöt (valfritt)
1 tsk salt
Blanda samman allt på bakbordet (mjölet sist). Låt vila i 30 min.
Rulla till avlånga tarmar. Dela in dem i så stora bitar du vill ha, koka i lättsaltat vatten tills de flyter upp på ytan. Klart.

Jag blandade i dem i en pastasås med lax, basilika, spenat och creme fraiche - men bara grädde och tryffelolja hade fungerat minst lika bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar