onsdag 28 oktober 2020

Veckans druva: loureiro

Vi har ledigt denna tisdag med sovmorgon innan hela familjen planerar att åka och shoppa kläder till den yngre generationen. Så läser jag Allt-om-vins senaste tidning.

Utan att ha testat druvan faller jag pladask för Gunilla Hultgren Karells beskrivning av druvan loureiro.
Jag har inte följt hennes smak men hon beskriver sig dom väldigt förtjust i champagne (checked) och Albariño från Galicien (checked på den också).

Jag tolkar det som att jag skulle kunna uppskatta hennes vintips bara av dessa beskrivningar. Friska fräscha smaker. Hade hon istället beskrivit sig väldigt förtjust i sönderekade chardonnayer, ja då hade jag inte läst vidare.

Nå så tipsar hon om en druva loureiro. Som förekommer ofta i portugisiska Vinho Verde. Hmmm... Jag är inte idel positiv till Vinho Verde viner - har minnen om intetsägande, svagt porlande viner. Nåja, man ska inte vara sådan. Det går inte att köpa något vin baserat på druvan på vårt system här. Det går visst inte att beställa heller. Men i staden kryllar det av viner på den druvan. Vilken tur att jag läste om det just denna dag.

Loureiro (klippt in och saxat från nätet)
Loureiro ger viner med bra syra, aromatiskt djup, massiv fruktkaraktär i elegantare riktning och relativt låg alkohol. Druvan har tidigare fått stå i skuggan av Albariño, Alvarinho i Portugal. 

Den började bli internationellt populär i början på 2000-talet och genomslaget har varit enormt. Men nu är det dags för Loureiro och i vissa vinkretsar håller man denna druva högst av alla i nordvästra delen av iberiska halvön. 

Vissa lättare viner på Loureiro kan ha en lätt spritsig karaktär. I synnerhet i vinerna från Vinho Verde i Portugal. Loureiro ger viner med härlig syra och fin aromatisk karaktär Loureiro ger viner med mycket frukt och massor av fräschör, fin aromatisk karaktär och bra syra. Namnet härstammar från spanska ordet laurel vilket betyder lagerblad och ger en hint om den aromatiska karaktären. Vid selektivt skördeuttag ger vinerna en mycket fint koncentrerad ton med djup frukt och viss komplexitet.

Jag återkommer!

2 kommentarer:

  1. Intressant!
    Loureiro känner jag inte till. Dricker väldigt lite portugisiskt vin, men nordvästra iberiska halvön inkl ju också Spanien. Detta får undersökas när jag kommer tillbaka till Spanien.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, nu har jag köpt på mig 2 flaskor! Det fanns även i systembolagets spanska utbud, men då blandat med albariño, och då vet jag ju inte vad som är vad!!!
      Tack detsamma!
      //Lena

      Radera