söndag 18 april 2021

Promenad till och lunch på Thoresta Herrgård!

Under senare år har ju inte barnen vare sig varit i behov av eller velat umgås med oss lika mycket som då de var yngre.
Det var hög tid för oss att återkoppla till intressen vi hade före vi fick barn.
Före coronan gjorde vi små utflykter på Stockholms vinbarer.
Under senaste månaderna har vi börjat utforska gods- och gårdar med luncherbjudanden. 
I närmiljön.
Det ska vara på promenadavstånd.
Denna gång var vi på längst avstånd hittills - Thoresta Herrgård, drygt 1,2 mil från vårt hem.
Herrgården är väldigt vackert inredd.
Kakelugnarna var mästerverk i sig. Nu frågade jag inte, men jag kan tänka mig att det rör sig om riktiga Mariebergsexemplar.
Riktigt vackra.
Vinlistan var ganska kort och koncis, ett rött, ett vitt och ett rosé.
Ett tyskt rött på pinot noir. 
Mycket gott.
Sedan var det dags för maten.
Både Anders och jag började med en 
Tartar på nötkött och beta med rostade mandlar, och en pepparrotsmakande aioli och strimlor av friterad surdeg. 
Tartar ska vi testa att göra hemma!
Tog det redan slut?
Jag provar här en avokadorätt, med färskost och inlagd lök på nybakad tekaka. 
Anders har beställt en av sina hamburgare på nötkött från Signhildsberg med tryffel, chips och picklad lök.
Vi beställde faktiskt ytterligare ett glas vin.
Jag gick över till rosé.
Det gjorde inte Anders.
Ägg Benedict med rostat bröd och bacon - ska prova göra det hemmavid. 
Som sagt, allt var riktigt gott.
Anders smakar andäktigt på maten.
Och allt var väldigt gott!
Vi i hann gå igenom hela för- och huvudrättsmenyn innan vi började närma oss spår av mättnad. 
... en annan gäst uttryckte rätternas storlek så träffande; "när jag var i Orlando, tävlades det i att utse den största hamburgaren". Här tror jag att vi kan kora vinnaren i den motsatta tävlingen..."
Dags för hemgång.
Ett nytt promenad- och stegräknarrekord uppnåddes.
Över 37500 steg och närmare 2,6 mil.
Kanske att detta medförde att vi var extra hungriga...
Men det har gett blodad tand  - väldigt trevligt att göra.
Jo, vi har sett ut några fler ställen...
Alla har ju sina för- och nackdelar.
Görväln är väl annars vår favorit just nu - jag kan faktiskt inte tänka ut en enda nackdel där.
Möjligen att det är roligt att testa flera olika, annars skulle vi nog kunna trava dit så snart vi har möjlighet....

2 kommentarer:

  1. Rekordet slogs! Du skrev ju om detta i förra inlägget att ni ville slå rekordet. Bra gjort.
    Vilket fint ställe!
    Kakelugnen var väldigt fin och originell, men tror inte det är Marieberg. Dels är de väldigt ovanliga och från 1700-talet och då brukade man inte ha socklar, utan de stod på ben. Dock intressant kakelugn. Du får fråga nästa gång ni är där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha....är det socklarna jag skulle ha tittat på. Tack! Jo nu blir det svårt att toppa rekord... Önskar dig en fortsatt fin dag.//Lena

      Radera