onsdag 7 april 2021

Recept på Ramen med biff och svart vitlök

 

Bilden är kass men rätten...Arvid vill tom vara med nästa gång jag gör den. 
För att lära sig. 
För att den var såå god!
Det är många lager där under böngroddarna!

Buljong: 
200 g Champinjoner, skivade 
200 g Salladslök 
4 Vitlöksklyftor 
smör till stekning 
riven färsk ingefära 
1 msk rårörsocker 
1 msk oxfond 
4 msk japansk soja 
4 msk sesamolja 
1/2 tsk salt 

Black garlic butter: 
6 Vitlöksklyftor 
3 msk matolja 
100 g smör 
salt 
 Till servering: 
Ryggbiff utan kappa à 150 g 
salt och vitpeppar 
2 msk smör 
200 g ramennudlar 
2 dl böngroddar 
1 kruka färsk koriander 
2 msk rostad lök  
2 löskokta ägg 
Skiva svampen och den vita delen på salladslöken. Spara den gröna blasten till senare. Skiva vitlöken tunt. Fräs svamp i lite smör i en stor kastrull 3-4 min. Tillsätt skivad salladslök, vitlök, ingefära, chili flakes och socker. Fräs 1 min. Häll sedan på 1 ½ liter vatten, fond och soja. Låt sjuda under lock ca 20 min. Tillsätt sesamolja och salt. Black garlic butter: Skala och halvera vitlöksklyftorna. Hetta upp oljan i en kastrull och fräs vitlöken på medelvärme tills den är nästan svart. Rör hela tiden. Ta från värmen och lägg vitlöken i en mixerskål. Häll bort oljan. Smält smöret i sammakastrull och bryn tills det är gyllenbrunt och doftar nötigt. Mixa smöret med vitlöken flera minuter till en svart sås. Smaka av med lite salt. Till servering: Salta och peppra köttet och stek i smör 2-3 min per sida. Låt vila ca 5 min och skär sedan i cm-tjocka skivor. Koka nudlarna enligt anvisning på förpackningen. Skiva den gröna blasten från salladslöken. Fördela nudlar, groddar och kött i djupa skålar. Häll över den varma buljongen. Toppa med salladslök, koriander, rostad lök och ev ägghalvor. Ringla över black garlic butter och servera direkt.

3 kommentarer:

  1. Mums!
    Svart vitlök har jag aldrig sett eller provat.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen super. Av barnens matfokus har jag noterat att det är verkligen Japan som gäller matmässigt. Just nu. Sushi har varit favoriten en tid nu. Men de vill ju även ha variation. Det är kul även för mig att utveckla mig. Hittills har det gått ganska bra, peppar peppar peppar

      Radera
  2. Datorn hängde sig. Ha en fortsatt trevlig vecka Lena!

    SvaraRadera