lördag 5 juni 2021

Fredagskväll ....med grannar som slipar altanen...

Under coronaperioden har vi haft många diskussioner åt det filosofiska hållet. Jag proklamerade vid en middag för litet sedan, att jag aldrig har gillat Pippi Långstrump.
Att jag uppfattar henne som ganska oempatisk i mångt och mycket.
Att jag alltid har tyckt synd om Tommy och Annikas mamma som får hela sin bjudning förstörd av  Pippi.
All den tid  och ork hon har lagt ner inför sin bjudning, får hon se kraschas på nolltid av en gäst som inte kan ta in hur andra beter sig istället för att visa att hon tror sig veta hur man gör. Och som läsare förväntas vi ta Pippis parti.
Då säger en av våra vänner: 
"Jo, Pippi skulle aldrig ha fått den uppmärksamheten den fick om den hade skrivits idag. Den skrevs i en kontext då Jantelagen var stark och folk alltid skulle tänka på andra i första hand. 
Laget framför jaget. 
Idag tänker många väldigt mycket tvärtom och det är knappast vägledning till att ta för sig och maximera mer för sig själv som behöver uppmuntras ..."
Dessa ord fick vi anledning att fundera på denna vackra fredagskväll.
Medan Anders gjorde kvällsmaten cyklade jag iväg för att handla helgmaten i övrigt.
Vid 19.00 satte vi oss till bords.
Då började en grannfamilj slipa på sin veranda....
Det lät verkligen fruktansvärt, som ilande.

Efter 10 minuter kände jag bara att nej, det här fungerar inte, inte en sommar till...
Jag gick dit och ringde på.
Skulle de kunna ta paus i en halvtimme kanske såpass att vi hann äta upp maten?
Det var tyst i 45 minuter.
Sedan började det igen.
Vi flyttade till andra sidan av huset, för att minska decibeltalet en smula.
Döm vår förvåning då vi ser en annan granne gå dit, i vad som tycktes vara ett liknande ärende...
En tredje granne kom faktiskt förbi. Hen hade sett mig sammanbitet stega iväg, det händer verkligen inte ofta. De hade haft liknande tankar, de också.
Hoppas att borrningar/sågningar och slipningar kan ske under dagtid framöver.
För det kan verkligen bli ett gissel under sommaren.
När man måste stänga sovrumsfönstret då man ska sova då man vet att grannarna kan börja fixa på sitt hus vid 22, 23 eller, det har hänt, 24...

2 kommentarer:

  1. Jag har haft liknande tankar ang Pippi, men hon har också ett gott hjärta och är innovativ. Väldigt tudelat.
    Vad jobbigt med grannar som bara håller på och håller på, utan att ta hänsyn. Hoppas de lär sig något av att ha blivit tillsagda.
    Trevlig nationaldag imorgon och hoppas ni får det lugnt och skönt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena och ha en fin dag själv. Kanske att man tom firar nationaldagen mer då man bor utomlands? :)

      Jo, jag kände också att det var skönt också att andra tänkte och någon tom gick samma ärende. Att det inte är man själv som är egot....börjar en reagera så börjar även andra. Att man inte är unik i sina tankar...//Lena

      Radera