söndag 6 juni 2021

Mamma och Arvid på shoppingäventyr i Uppsala!

En dag under förra veckan frågade Arvid: "Mamma kan inte vi åka och shoppa? Bara du och jag? Kanske till Uppsala med bil?"
Jag blev jätteglad - Arvid har föredragit att åka och handla med kompisar/köpa på nätet under senaste 2 åren.
Och inte enbart pga av coronan.
Avsaknad av bil har ju förstås spelat in.
Men hans "tonårsbutterhet" har nu passerat förbi.
Egentligen var det under sjuan som vi degraderades till att vara fullständigt hopplösa, både jag och Anders.
Under åttan vände det.
Och nu känns det som om vi inte bara är ganska, utan nästan mer än, ok.

En tid som de flesta tonåringar och deras föräldrar måste igenom tycks det av vad vi ser runt om oss.
Väldigt skönt när det är över dock.
Jag blev överlycklig då Arvid ville ha en heldag med mig.
Och gavs förtroendet att få agera smakråd dessutom.
Det är ganska stort.
För kläder är viktigt numera.
I första butiken köpte Arvid ett par mjukisshorts: "sååå sköna". 
I nästa butik fick jag kontakt med en väldigt trevlig försäljare. 
Jag fick förtroende för honom direkt, han såg dessutom inte ut att vara så väldigt många år äldre än Arvid. 
Jag frågade efter tips (det gäller att vara ödmjuk här - annars är ju mina dagar som smakråd över...) varvid den unge försäljaren visade på ett par frottéshorts som han sade var "väldigt inne".  "Aha - detta är ju perfekt - han "förstår" Arvids smak", tänkte jag.
Och  passade därför på att fråga om det möjligen fanns några shorts som är trendiga men även skulle kunna funka på skolavslutning?
Han tog fram ett par.
Och några skjortor då jag bad om det.
Sedan började försäljaren och Arvid prata utan mig som mellanhand.
Och resten är historia...
Vi frågade den unge försäljaren i klädesbutiken om han hade något parfymtips till Arvid (Vår skolavslutningspresent till Arvid detta år).
Vi gick raka vägen till parfymbutiken och testade hans tips.
Gott!
Köpt.
Vissa människor passar helt enkelt som försäljare.
De där som inte prackar på saker - utan för ett mer resonerande samtal om vad kunden är ute efter...och voila...
Vi hade varit bort från 11, var hemma vid 17 - men det kändes som en riktigt skön dag.
Jag hade köpt torskrygg, sparris, zuccini och mandelpotatis (det mesta var en snodd variant av den middag vi serverades förra helgen hos S. och T., fiskdisken i affären där jag var saknade dock kummel, så jag valde torsk).
Någon halvtimme i ugnen och allt var klart.
En riktigt skön kväll blev det.
Idag, söndag ska Sigrid och jag iväg.
Hon ska dessutom hålla tal under sexornas avslutningslunch på måndag så vi ska väl handla 2 litet finare uppsättningar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar