torsdag 23 september 2021

En kurs i svensk Art nouveau



I DN i tisdags läste jag en artikel om kulturpolitik. Med i artikeln fanns talmannen Andreas Norlén som fick avsluta artikeln med :"Det finns ett starkt rationalistiskt drag i det svenska samhället idag: allt vi gör ska ha en konkret nytta. Då har väl idealet kring bildning och kultur försvagats...". Han fortsätter: "Det kanske är mer rationellt att gå på fortbildning om det nya it-systemet eller laga en läckande kran. Men i förlängningen tror jag att kulturen gör oss till klokare och godare människor genom att vi får kliva in i någon annans universum en stund."
Kulturen har onekligen fått ett uppsving på senaste tiden och det är möjligt boka biljetter till både arenor och scener.

Nu kan man ju även avnjuta kulturella upplevelser på närmare håll.

Det känns som att jag har haft tentaklerna ute mer än vad jag begripit själv. Jag har tagit paus i mina statistikstudier denna termin. Istället har jag anmält mig till en distanskurs om "Svensk konst och visuell kultur kring sekelskiftet 1900". Fullständigt onödigt. Men, hoppas jag som älskar art nouveau, en sann njutning, från början, mitten, slutet...

Den börjar på måndag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar