söndag 6 februari 2022

White zinfandel på burk...

 
De 15 000 stegen om dan har genererat ganska långa kvällspromenader (ja, förutom lunchlöpningen). Från början lyssnade jag mest på musik eller på historiska poddar.
Nu har jag hittat en podd som jag rekommenderar varmt: vin för rookies.
Otroligt trevligt upplägg. Avsnitten är  15-18 minuter långa, med Thomas Holstein från Enjoy Wine & Spirits och en gäst som talar om ett vinämne.
Jag rekommenderar de avsnitt som har några år på nacken, där är gästen en, för mig, okänd person som förstår att hens uppgift är att prata med vinet i fokus. Olika gäster, men lika trevliga allihop.
Hörde någon ganska nyligt producerad variant med en semikändis, som bara ville prata om...sig själv. Inte riktigt varför jag har hittat dit...
Nå ett avsnitt handlade om en trend från USA, viner på burk, som många Manhattanbor gärna vill ha med sig på sina naturvandringar (även utanför Manhattans central park antar jag)
Avsnittet före eller om det var efter handlade om USAs svar på roséviner : white zinfandel.

Här började minnen göra sig påminda för mig.
Jag började minnas en sommar då jag bodde i vasastan, hur min pappa (som brukade komma på besök ganska ofta), jag och en kompis till mig brukade anordna picknick i Hagaparken, precis vid vattenbrynet nedanför Gustv IIIs paviljong.
Med oss hade vi vinglas, filt, vatten och sallader som vi köpte på en pizzeria på vägen. Rimligen borde det ha varit caesarsallad (gifter sig så bra med rosé) men jag undrar om det ändå inte var grekiska sallader till oss alla tre. Och nybakade pitaliknande bröd.
Nå med oss i vinväg hade vi nästan alltid white zinfandel (jag ville minnas att det hette blush zinfandel, men jag kan minnas fel) från den amerikanska producenten Gallo (jag tror att de helt har försvunnit från systembolagets utbud).
Smaken minns jag som jordgubb, litet åt det sötare hållet.

Nå när jag nyligen passerade systembolaget för att hämta ut någon beställning passerade jag en white zifandel på burk från barefoot. 
Ville testa.
Nå hur smakade det då?
Inget vidare, för sött, för....
Men jag tror fortfarande att det skulle kunna vara värt att packa ner på en utflykt i någon trivsam park en solig sommardag.
Ackompanjerad av en Caesarsallad. Eller en grek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar