lördag 6 mars 2010

Trerättersmeny; getcheesecake, bouillabaisse med rouille och semlor som avslutning och med viner från Loiredalen i glasen

Denna helg är min pappa på besök och igår kväll överraskade jag med att genomföra en vinprovning tillsammans med en liten trerätters meny. För att inte Anders skulle kunna gissa vilken druva jag hade i åtanke, bara genom att kolla vilka ingredienser jag har valt till maten, hade jag smugit som få med förrätten. Getost och Sauvignon Blanc är en klockren kombination, som Anders är väl bekant med. Därför passade jag på att handla osten då han inte var med. Osten har sedan varit inlindad i flera lager av ogenomskinlig plast i kylen.
Servettbrytningen hittar Du här.
Meny
Getcheescake
Bouillabaisse med Rouille
Semlor

Drycker:
Sancerre, Domaine de la Villaudiére (2008)(5338) av J.M Reverdy från Loire, Frankrike, 100% Sauvignon Blanc
Pouilly-Fumé (2007) (227) av Fournier från Loiredalen, Frankrike, 100% Sauvignon Blanc

Vinprovnigen visade sig vara svårare än jag hade trott. Båda gissade att vinerna kom från intilliggande områden, vilket ju är sant, men både land och druva var svårknäckta gåtor. Då sanningen väl avslöjats, kom vi fram till att Sancerren låg mellan Pouilly-Fuméen och de nya zeeländska varianterna på samma druva. Den senare var mer matkrävande än den förra. De olika årgångarna kan också ha spelat in, Sancerren var klart ljusare till färgen (och den var ju yngre) och säkert spelade det även in på smaken. Förrätten gav oss litet minnen som extra bonus - det var den förrätt vi valde till vårt bröllop (för snart fem år sedan). Exakt hur de hade gjort vår getostcheesecake har jag ingen aning om, men jag minns att jag tyckte att den var väldigt god. Det senare har den gemensamt med denna variant.
Getcheesecake, 8 pers
  • 250 g getost
  • 4 dl vispgrädde
  • 1 msk klippt timjan
  • 4 äggvitor
  • 1 msk maizena, utrört i litet vatten
  • 1 msk honung
  • 2 vitlöksklyftor, pressade
  • salt och vitpeppar efter smak

Skär bort mögelhinnan från osten och värm den tillsammans med grädden i en kastrull, tills osten har smält. Tillsätt timjan, vitlöksklyftorna och honungen. Rör ner maizenablandingen och låt koka upp. Låt svalna. Tillsätt sedan äggvitorna och rör om.

Smöra 8 portionsformar och fördela smeten i dessa. Ställ in i ett vattenbad i ugnen på 150 grader i ca 45 minuter eller tills smeten har stelnat.

Bouillabaisse

  • 3 kg fisk och skaldjur, rensad, filead och skuren i lagom stora bitar
  • 4 finhackade gula lökar
  • 2 hackade färska fänkål
  • 6 stora urkärnade tomater
  • 3 krossade vitlöksklyftor
  • 2 dl olivolja
  • 3 dl vitt vin
  • 3 msk finhackad persilja
  • 1 msk timjan
  • 2 lagerblad
  • skal från 1/2 apelsin
  • 5 dl skaldjursbuljong
  • 2 pkt saffran
  • 1 kg potatis, skalad och skuren i lagom stora bitar
  • salt och vitpeppar

Lägg grönsakerna, potatisen och löken i en lagom stor kastrull och stek i oljan. Häll över vin och buljong och kryddor. Koka upp. Lägg i fisken. Häll i mer vatten om fisken inte är helt täckt. Låt koka i cirka 10 minuter eller tills både potatis och fisk är klara.Rouille

  • 3 äggulor
  • 2 skalade och krossade vitlöksklyftor
  • 1 krm piripiri krydda (vi har det på flaska)
  • 1/2 tsk paprikapulver
  • 1 pkt saffran
  • 2 msk dagsgammalt, smulat vitt bröd som fått dra i vatten.
  • 2 dl majsolja (olivolja blir för bittert)

Krama ur vattnet ur brödet. Mixa samman alla ingredienser utom oljan. Vispa droppvis ned oljan så att såsen får en krämig, tjock konsistens. Serveras tillsammans med baguetter och vitlökssmör till Bouillabissen ovan.

Recepet på semlor hittar Du här.

3 kommentarer:

  1. Det lät mäktigt och smarrigt, alltihop! Ha en riktigt skön helg!
    /Pernilla

    SvaraRadera
  2. Tack detsamma Pernilla! Det var riktigt gott. Just nu håller Anders på att fräsa iordning något i köket....

    SvaraRadera
  3. hej!
    Vill tala om att du är vinnaren i min tävling.
    Skicka adressen till min mail adress så skall jag skicka vinsten.(hanna.veddige@gmail.com)
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera