lördag 14 november 2020

Dukning tema Sydafrika!

Temat var Sydafrika.

Flaggspel, servetter och stolsryggsluvor gick i landets färger.
Grundorsaken till temat var ett gammalt ormskinn som min pappa hade köpt på någon av sina resor under 50-talet.
Oklart om han hade köpt det i Sydafrika eller i Argentina eller i...
Det försvann i någon låda under något år. Men så i somras hittade vi det igen...
Iro Buku kuberna fungerar bra i temat då jag gjorde dem i sydafrikanska flaggfärgerna, även om jag inte riktigt tänkt på det då.
Ett zebrafärgat tyg är köpt enbart i dekorativt syfte.
Förutom flaggfärgerna tänkte jag savann och vilda djur.
Jag ångrade att jag hade gett bort barnens leksaksjur, men det är lätt att vara efterklok.
Pappa köpte ganska många souvenirer under sina år till sjöss. En svart elefant har jag sparat och den kom väl till pass.
Jag har köpt på mig en och annan uppsatsskål med olika djur på foten.
Duken var ljusgrön och ljusen likaså - savannen.
Jag blev själv väldigt nöjd!

2 kommentarer:

  1. Häftig dukning!
    Och där fick jag lära mig ett nytt ord, flaggspel, bunting på engelska. Jag håller just på att sy sådana, för hand. Använder gamla tyger. Jättekul och avkopplande.
    Skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj! Vad duktig du är - bunting det var nytt för mig! När barnen var yngre sydde hag en hel radda inför deras olika kalasteman. Sedan utvecklades det till att bli även olika för olika flaggor...Ramar in "partyt" på ett bra sett - gör det hela festligare!!

      Radera