måndag 30 november 2020

Nedräkning inför jul: klä granen och huset!

I närhet till första advent passar vi även på att hänga klä huset med julsaker.
Dessa minisockor stickade jag för kanske 15 år sedan efter ett julbordsbesök på, jag tror det var Gällöfsta herrgård. Osäker dock kan ha varit Rånäs slott.
Nåväl i anslutning till den öppna spisen hade man dekorerat med en rad stickade sockor i miniformat....såååå sött..
Gick hem direkt och testade mig fram till vad jag tyckte blev bra.
Nu hängs de upp varje år vid jul...
De gröna plastgirlangerna nådde vårt hem först förra året.
Litet föryngringar måste vi ju våga oss på.
Detta år har jag köpt 8 domherrar (nej inte uppstoppade, de är i frigolit...) som vi placerat i hallen.
Tomten denna fågel delar gunga med (och gungan med för den delen) är min äldsta egna julsak.
Jag fick den av min farmor då jag var 5.
Hon såg hur jag satt och stirrade på den hemma hos henne.
Ville jag ha den?
Jag blev jätteglad.
Och tänker fortfarande på min fantastiska farmor då jag tar fram denna.
Anders skötte julgransklädningen!
Sittandes!
Men med sina långa armar blev resultatet bra, kanske att det blev centrerat närmast de 2 sittplatserna, men inte så farligt.
Dukarna måste strykas.
Halmbockarna ska in under granen.
Julkransen hängas på utsidan av ytterdörren.
Samovaren ska putsas.
Den plastiga kitschiga jultomten som pappa kom med ett år måste också upp. Kommer man för nära hoppar den igång med en värsta countryjulsång...
Julgranen ser ganska trist ut från början. Men det är bra med plast.
Så kan den vara uppe under hela julen.
Äben om vi missar den fantastiska grandoften.
Enris brukar kunna hjälpa litet då.
Domherrarna.
70-tals dekorationer för fönstren. 
Hänger med sedan barndomen.
Vimplar på hela bottenvåningen!
Tomtar på rad...

2 kommentarer:

  1. Ni är tidiga, men fint blev det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo mina kollegor är inne på det också! Att vi är tidiga! :). Tack.//Lena

      Radera