lördag 7 november 2020

Höstmåltid med stekta kantareller på en bädd av jordärtskockor följt oxfilé med bea.....

Efter jobbet tog jag mig till den stora affären litet längre bort med min dramatenvagn. Drygt 8000 steg senare är jag åter hemma med både kantareller, blåbär och oxfilé. Inget av detta kan jag hitta på närmare håll. För övrigt håller basnivån hög nivå i den mindre butiken som ligger nära. Men om man vill ha det där lilla extra så får man gå litet längre.
Till förrätt hade jag blivit inspirerad av vår förrätt på Domtrappkällaren: Mos av jordärtskockor under stekta kantareller. Detta toppat med riven tryffelpecorino.
Jag är svag för bär i salladen. Och blåbär är inget undantag!
Till huvudrätt: oxfilé med stekt potatis och bearnaisesås....
Ja salladen var också sååååå god.
Jag hade tidigare under veckan varit och hämtat ut en vinbeställning som jag hade gömt väl. Anders har örnkoll på vad som finns i vinskåpet. Här gick han bort sig fullständigt. Femtonde gissningen blev rätt: tempranillo från Australien - en ganska ovanlig kombo.

2 kommentarer:

  1. Vilken trevlig festmåltid!
    Tempranillo och Australien hade jag nog inte heller gissat på.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte Anders heller.... :) Han lät så väldigt säker från början:"JA det är ju då en klar Europé"."Nej." "JA, det är ju då Pinotage från Sydarfrika" "Nej."..."Nej" "Du hade vid ett tillfäller rätt på antingen land eller druva. Kan du inte gissa på ett i taget...?" Så höll det på.... :)
      Kul var det åtminstone! För oss andra tre åtminstone!!!
      Tack detsamma Lena!

      //Lena

      Radera