onsdag 3 februari 2010

Servettbrytning Dubbelsegel och en dukningsflirt med bortre orienten

Jag är ingen vän av pappersservetter som bara har "tryck" på ena sidan, medan den andra sidan är vit. Utöver att det är fult är det svårt att vika servetten åt något håll utan att det vita syns. Dessutom är ofta dessa servetter ganska små - maximalt 33x33 centimer, vilket gör det svårare att ägna sig åt någon form av servettbrytning.

Likafullt, ibland är det någon färg eller mönster som är så tilltalande och som jag inte hittar i "dunilin" eller lin/bomull.
Jag fick för mig att duka i gult och cerise. I botten där blockljusen står lade jag ut litet cerisa påskfjädrar - jag är litet av ett fan av påskris, det går att använda året om. Jag hittade cerisa servetter, med vit baksida. Då fungerar servettbrytningen dubbelsegel ypperligt bra - inget av den vita baksidan syns.
Dubbelt storsegel
  • Vik ut servetten helt
  • Vik servetten på mitten
  • Tag tag i det ena lagret i en av flikarna och för det mot den andra
  • Vik den "fria" spetsen över den andra
  • Vänd servetten och upprepa
  • Ställ upp servetten

1 kommentar:

  1. En så läcker dukning, hoppas dagen din varit bra, nu är min över...skönt..kram

    SvaraRadera