söndag 30 augusti 2020

På äppelmusteriet....

 

Nu har vi äppelmust gjord på egna äpplen.

Jag hade aldrig besökt ett musteri.
Min väninna P. hade erbjudit skjuts tidigare. Om äppelskörden skulle bli så bra som blommorna lovade under våren.
De skulle musta ville jag kanske också?
Väldigt gärna!
Så 09.20 kom hon och hennes dotter E. och hämtade upp mig och mina äpplen.
Vi kom litet tidigare än vår slottid, men eftersom det inte var någon före var det bara att sätta igång.
Visst ser det fint ut!
Själva mustningen skulle ta 30 minuter.
Vi gick runt och tittade på vad gården har att erbjuda för övrigt.
Litet av varje!
Äppelmusten hde hällts i boxar om 3 liter styck.
Vi fick totalt 33 liter att dela på!
Äppeldrycken var varm och inbjudande då vi fick den.
Vi testade direkt!
Suveränt gott!
Och vilken trevlig upplevelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar