måndag 27 september 2010

Garnacha och zinfandel i glasen

Bonterra Zinfandel 2008, nr 22620. 139 kr på systembolaget.
Jag har inte riktigt blivit frälst av zinfandeldruvan, måste jag erkänna. Visst är vinet smakrikt och publikfriande. Men jag saknar något. När det smakar mycket vill jag gärna att vinet "biter ifrån". Är druvan cabernet sauvignon finns tydliga tanniner som känns i munnen. Är vinet italienskt finns den markerade fruktsyran (ofta i form av körsbär) där. Men hos zinfandel saknas den där motsträviga komponenten som jag tycker behövs. Det blir för lättgillat...

Scala Dei Negre 2008, Priorat. (Garnacha). 14,50 euro på Viking Line.
Här är det mer motsträvigt och tjurigt! Smakrikt. Röda vinbär, lingon, kanel och choklad. Prioratviner har inte bara en hög smakkoncentration. De bjuder även på rejält motstånd och kräver kraftig mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar