måndag 20 september 2010

Postgårdsromantikerns vintips 13

Anders lagade maten idag - han hade redan innan berättat att struts skulle vara inblandad i menyn. Jag fick i uppdrag att välja vin. Redan innan försökte han tipsa om två bourgogneviner som vi har i vinskåpet. Han gjorde det väldigt subtilt (nåja) i stil med Jag tror att vinerna X oxh Y skulle passa väldigt bra till struts.

"Det där går jag inte på", tänkte jag och valde ett Bourdeaux, från Haut-Medoc för att precisera ytterligare. Från början chansade han hejvilt, Europa tog han direkt, men han trodde att det kom från Italien. Då jag svarade jakande på om det var från Frankrike, svarade han inom 1 sekund: "Jag tror att det är Chateau Coufran." Huruvida han håller hjärnkoll på innehållet i vårt vinskåp, eller om han är så fantastiskt duktig låter jag vara osagt. Litet av båda kanske, vi har trots allt närmare 100 flaskor i vinskåpet...
Vad är då specifikt för viner från Haut-Medoc i Bordeaux? Viktigaste druvan är cabernet cauvignon, vilket genererar sträva viner med smak av svarta vinbär. Andra druvor är merlot och cabernet franc. Denna innehöll 85% merlot och 15% cabernet sauvignon. Merlot har mindre mängd tanniner och är därför lenare.
Hur smakade då vinet? Vinet smakade mörka bär, litet dragning till hallon också, med ett låååångt avslut av choklad. Väldigt ont om tanniner (inte strävt) vilket var förväntat med tanke på den stora andelen merlot. Mycket gott och väl värde en resa. Inköpt i Paris i våras för cirka 280 kronor.

1 kommentar:

  1. Så ni drack alltså årgång 2000 av vinet? Då borde det väl ha haft väldigt tydliga "utvecklad Bordeaux"-aromer av stallighet, och kanske tobak eller cederträ. Har för mig att det hade tydliga sådana toner sist jag provade det - råkar ha några flaskor som jag nöp till ett fyndpris 2008 (2000 är ju en toppårgång Bordeaux). Coufran är ett av flera "Cru Bourgeois"-slott som ägs av samma familj (Miailhe) och avviker från de övriga just genom att vara Merlot-dominerat. Så de kallar sig blygsamt för något i stil med "The Pomerol of Médoc". :-) Exempelvis Château Soudars är ett systerslott med samma ägare med mer "normal" druvsammansättning för Haut-Médoc. Tror att alla deras slott idag är rätt välskötta, men inte så kända att priserna drar iväg på ett helt orimligt sätt, d.v.s. det är en nivå av Bordeaux som man faktiskt kan ha råd att dricka. Köper man senaste årgången av Coufran på kontinenten bör den nog stanna under 20 euro. Men det är klart att en vinbutik tar mer för en 10 år gammal toppårgång... är man van vid det svenska Bx-utbudet bör man bli överlycklig att alls hitta sådant på den "köp- och drickbara" Cru Bourgeois-nivån. :-)

    SvaraRadera