söndag 19 september 2010

Halstrade Pilgrimsmusslor med vaniljsmakande pumpapuré

Visst ser det vansinnigt gott ut? Det är det också!

Pilgrimsmusslor, 4 pers
  • 20 st
  • 1/2 tsk salt
  • 1 krm svartpeppar
  • 1/2 citron

Värm upp stekpannan (vi har en räfflad) och lägg sedan på musslorna. Salta och peppar och vänd sida efet att de har stekt någon minut. Ta upp dem ur stekpannan. Spritsa dem med citronsaftrn ur citronen. Pilgrimsmusslorna kan man med fördel steka då det mesta med måltiden är färdigt.

Pumpapuré

  • 600 g pumpa
  • 1/2 vitlök, skalad och hackad
  • 1/2 vaniljstång, fröna
  • saften från 1/2 citron
  • 1 tsk honung
  • 2 dl creme fraiche
  • 1/2 tsk salt
Skala och kärna ur pumpan. Skär den i klyftor som Du kokar tillsammans med vitlöken i saltat vatten. Låt koka tills pumpan är mjuk (cirka 15 minuter, det beror på hur stora klyftor Du nhar delat pumpan i). Tag bort vätskan och lägg ner övriga ingredienser och mixa tills Du får en jämn tjock massa.

Potatismos
  • 1 kg potatis, skalad
  • 3 dl mjölk, något mer eller mindre beroende på vilken potatissort Du använder
  • 1 msk smör
  • 1 tsk salt
  • 1 krm vitpeppar

Koka upp potatisen i vatten tills den blir mjuk. Häll bort vattnet. Tillför övriga ingredienser och vispa samman med hjälp av elvispens degkrokar.

Ugnsbakad sparris under ett täcke av parmesan

  • 500 g sparris
  • 2 dl riven parmesanost

Lägg sparrisarna i en smord form och häll den rivna osten över. Grilla i ugnen i cirka 5-10 minuter.

Dekorera varje tallrik med litet av alla delar ovan och strö över en matsked rostade pistagenötter över.

2 kommentarer:

  1. Kära Postgårdsromantiker,
    nämen nu tycker jag nog att det är dags att ni överväger en kok- och dukningsbok (med vintips, självfallet) - ni är verkligen makalösa på att fixa och laga, och en inspiration för mig som är rysligt trött på matlagning just nu. Kortast möjliga tillagningstid är det som gäller här, med efter en titt här hos er är det nästan så att jag får lust att ta ut svängarna lite mer!

    Tack för rara hälsningar hos mig. Just nu är det smått hysteriskt här, så min bloggtid är tråkigt begränsad... hoppas på att komma igen snart.

    Bilden längst ner till höger som du undrade över, Lena, det är borlotti-bönor (heter så på engelska i alla fall, men då jag inte är mycket för bönor vet jag inte om de heter något annat på svenska...?) - en av B's favoriter.

    Olivträd, tjaa, mer tur än skicklighet att hålla dem vid liv i mitt fall, och att vårt stora på golvet överlevt hos oss i ett år är nästan värt en liten fest à la dans runt midsommarstången, fast trädet s a s!

    Kramar i massor, och en fin höst önskar
    Helena

    SvaraRadera
  2. Vad gullig Du är Helena! Tack! Hmmmm...Olivträd vore kul att testa - fast det är bara jag och Arvid som VERKLIGEN har förstått det fina med oliver...
    Hälsa de Dina!
    Kram.

    SvaraRadera