söndag 7 februari 2021

Dukning med kandelabrar från Bonnefonds Art Nouveau era....

Vi hade bjudit hem syrran och hennes C. på middag.
Litet snopet blev det då vi på hemvägen från blomsteraffären hörde av Arvid att de hade ställt in.
Klockan var nu ca 13.
C. kände sig sjuk.
Jättebra att de hörde av sig.
Och självfallet, är man sjuk så är man.

Men här stod vi med mat för en 5-rätters måltid, varav 3 av rätterna hade vi passat på att göra innan vi traskade iväg för sista inhandlingen.
Vad göra?
Självfallet bestämde vi oss för att köra själva.

Men nu var det inte så bråttom att hinna klart till 17.00.
Istället kunde jag putsa de två kandelabrar som jag hade köpt till mig själv av de pengar som jag fått in genom de försäljningar av tidigare auktionsfynd som jag har gjort under gångna året.
De två senaste kandelabrarna anlände tidigare under veckan.
Jag hade inte tänkt öppna dem förrän nu på tisdag.
Nu tänkte jag om...
Numera köper jag nästan enbart litet större pjäser.
Fortfarande är det jugend/art nouveau (eller sent 1800-tal) som är favoriter.
Företrädesvis från tyska WMF, eller engelska producenter (Elkington och liknande) från tiden.
Eller franska Claude Bonnefond, som jag har fastnat tungt för.
Claude Bonnefond levde mellan 1796 - 1860 så han måste ha varit en ganska tidig föregångare till vad som komma skulle...
Egentligen fattar jag inte hur hans vackra kandelabrar kommer in i bilden, googlar man på Claude Bonnefond så framgår det att han var en målare som var särskilt duktig på att avbilda livet på landsbygden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar