måndag 8 februari 2021

Semmelkladdkaka

 

Både syrran och jag fyller år i februari.
Då vi var små brukade alltid vår faster och farbror komma hem till oss med semlor på tisdagar - från fettisdagen ända fram till påsk.
De ägde ett bageri, därför blev det ju ganska lämpligt.
Och gott!

Jag gillade dock inte grädde varför de hade några semlor med extra mycket mandelmassa, men utan grädde.
Jättemysigt var det.
Nå nu när syrran skulle komma tänkte jag återuppliva gamla minnen.
Men istället för en deg med jäst, göra en kladdkaksvariant.
Receptet har jag fått av en kusin.

Semmelkladdkaka

150 g smör 
150 g mandelmassa, riven 
1,5 dl vetemjöl 
1 dl mandelmjöl 
2,5 dl strösocker 
2 tsk vaniljsocker 
2 tsk nystötta kardemummakärnor 
2 krm salt 
3 ägg 
  Topping 
3 dl vispgrädde 
50 g mandelspån 
florsocker 
 Värm ugnen till 175 grader Celsius. Smöra en springform, ca 20 cm i diameter, ströa kanterna med ströbröd. Smält smör i en kastrull och riv mandelmassan. Rör ner alla ingredienser, utom äggen, till smeten i kastrullen. Tillsätt ett ägg i taget och rör tills allt är blandat. Häll smeten i formen och baka i mitten av ugnen ca 25 min. Låt svalna. Rosta mandeln lätt i en torr stekpanna. Toppa semmelkladdkakan med mandel och pudra över florsocker. Vispa grädden. Eftersom Sigrid inte gillar grädde serverade vi den vid sidan om.

2 kommentarer:

  1. Ser fantastiskt gott ut ser fram mot att testa din semmeltårta kram

    SvaraRadera